כאן נרשמים לניוזלטר של הבלוג "זיקוקי למידה"!

הצטרפו לניוזלטר וקבלו תוכן פרקטי על למידה ושיווק הלמידה בארגון.

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ "משווקים למידה"

תכנים קצרצרים ופרקטיים שיעזרו לכם לשווק ולקדם את הלמידה גם בתקופה הזו, וגם עדכונים על הדרכות ללא תשלום והטבות מעת לעת.

רוצים פגישה איתי במתנה?
אני מלווה אנשי וצוותי למידה בארגונים לבניית תהליכי למידה אפקטיביים ועדכניים באמצעות תוכניות יעוץ, ליווי והכשרה. 
אשמח להיפגש לחצי שעה מרוכזת באונליין כדי לברר ביחד לאן תרצו להגיע ואיך אוכל לעזור לכם להגיע לשם.
כתבו לי כאן, מבטיחה לחזור בהקדם. 

כל הדרכים להשתמש בסיפורים בהדרכה (וגם כלים חינמיים ליצירת סיפורים)

זמן קריאה: 4 דקות

ספרים סטוריטלינג הדרכה

או-טו-טו נחגוג את ליל הסדר. לא יודעת איך זה אצלכם, אבל אצלנו במשפחה, בתוך כל הגפילטע פיש, הזיופים, החיקויים וכאב הבטן בסוף הארוחה, קצת שכחנו שהסיפור הוא העיקר – סיפור יציאת מצרים. זה סיפור עם פוטנציאל לא רע, אם נשים לרגע את כל עניין ההגדה בצד (שאגב היתה יכולה להיות הרבה יותר מוצלחת אם היו נותנים למפתח הדרכה לכתוב אותה…). 

אז ברוח החג, הלכתי ובדקתי למה סיפורים כל כך "עושים לנו את זה", ואיך סיפורים יכולים לשדרג את תהליכי הלמידה שלנו. יצרתי רשימה של סוגי סיפורים ושל שימושים אפשריים בהדרכות, ועל-הדרך אספתי כמה כלים דיגיטליים חינמיים שיעשו לנו את החיים קלים יותר. חוץ מזה, כנראה שאי אפשר בימינו לכתוב פוסט על סיפורים בלי לומר לפחות פעם אחת את המילה "סטוריטלינג".  הנה אמרתי, אפשר להתחיל…

הסיפור של היום הוא לא (רק) הסיפור של פעם...

סיפור הוא רצף של אירועים קשורים, שיש להם בדרך כלל התחלה, אמצע וסוף. הוא יכול להיות קצר או ארוך, ומסופר לא רק בעל-פה אלא בדרכים נוספות כמו: ספרים (רגילים ודיגיטליים), עיתונים ומגזינים, מצגות, סרטים, תמונות, אנימציות, אינפוגרפיקות, בלוגים ואפילו ציוצים בטוויטר…

למה ממש כדאי לכם להשתמש בסיפורים?

באחת ההדרכות שפיתחתי עם ארגון חברתי, החלטנו לפתוח בסיפור על צעירה עם מוגבלות, שעשתה שינוי משמעותי בזכות תהליך שעברה באותו ארגון.

המנחה התחילה ככה:
"אני רוצה לשתף אתכם בסיפור האמיתי של נעמה, משתתפת בתוכנית שלנו…"
באותו רגע ראיתי איך אנשים מתיישרים בכסאות ורוכנים קדימה לעבר המנחה. 

לסיפור יש כוח מיוחד, הוא ממש גיבור-על בעיניי, ולכן אין כמעט הדרכה שאני לא משלבת בה סיפור באיזשהו אופן.
למה? קודם כל, כי סיפור מעורר רגש. זה הייחוד שלו, ולכן הוא גם מייצר אצלנו חיבור אישי.
סיפור מעורר את הדמיון שלנו, כך שאנחנו לא מקבלים מידע באופן פסיבי, אלא מפעילים חשיבה אקטיבית, ולכן אנחנו גם מעורבים יותר בכל ההתרחשות.

כל אלו גורמים לכך שאנחנו זוכרים סיפורים הרבה יותר טוב ומושפעים מהם הרבה יותר מכל סוג אחר של מידע. ויש לזה תמיכה גם במחקרים.

אילו סוגי סיפורים אפשר לספר?

  • סיפור אמיתי – זה הסוג שתמיד עובד, והוא הכי אפקטיבי. אפשר לספר סיפור אישי שלכם או של מישהו אחר (רק בקשו ממנו אישור לפני כן), סיפור של אדם מפורסם או סיפור היסטורי. בהרצאה המפורסמת שלו, סיימון סינק שילב כמה סיפורים, בין היתר את הסיפור המרתק על האחים רייט שהצליחו להרים מטוס לשמיים למרות שלא היו להם משאבים או קשרים מקצועיים. 

  • "מבוסס על סיפור אמיתי" – נכון שכשאנחנו צופים בסרט קולנוע, וכתוב בהתחלה "מבוסס על סיפור אמיתי", זה משנה את כל ההתייחסות שלנו לסרט? גם בתהליכי הלמידה אתם יכולים לספר סיפור כזה – קחו סיפור אמיתי, כזה שמשרת את המטרה שלכם, ושנו בו את הפרטים המזהים. אל דאגה, הקסם עדיין יישאר. 

  • סיפור מקרה או תרחיש – כל איש הדרכה מכיר את הסוג הזה של סיפורים. מדובר בסיפור דימיוני אבל כזה שמייצג מצבים אמיתיים שבהם ייתקלו הלומדים בעבודה שלהם. כשהוא בנוי טוב, הוא מייצר הזדהות וחיבור שמסייעים להשיג את המטרה (לעבוד על מיומנויות, לשנות תפיסות וכו'). 

  • סיפור הצלחה או כישלון – לפעמים יהיה נכון לספר סיפור של הצלחה והישג שמחזק את המסר וממחיש אותו, ולפעמים דווקא סיפור של כישלון או טעות שאפשר ללמוד ממנו. 

  • משל או אגדה – אלו סיפורים שאנחנו מאוד אוהבים להשתמש בהם, למרות שבעיניי האפקט שלהם הוא יחסית שטחי, וה"סיכון" יחסית גדול. הסיפור צריך להיות ממש "בול פגיעה" (מותאם מאוד למטרה ולקהל היעד), אחרת הוא עלול להתפספס ואפילו לגרום נזק. למשל, סיפור ניו-אייג'י פילוסופי, אפילו אם הוא מאוד יפה ונכון (כמו זה למשל), עלול לייצר ציניות אצל לא מעט אנשים, ולהשפיע גם על ההתייחסות שלהם למדריך ולהדרכה. 

איך נשתמש בסיפורים בתהליכי למידה?

סיפור טוב יכול לעזור לנו להמחיש רעיון, לייצר עניין ומעורבות, למכור, לשכנע, להעמיק את ההבנה, לשנות תפיסות ועמדות או להניע לפעולה. 

הנה כמה רעיונות לשימושים בסיפורים: 

  • סיפור מסגרת לתהליך הלמידה – הסיפור יכול להופיע בתחילת ההדרכה, בסופה או לעטוף את כל תהליך הלמידה. למשל, בלומדה מתוקשבת שבניתי לארגון פיננסי שזרנו לאורך הלומדה "סיפור בהמשכים" בצורה של דיאלוג בין שתי דמויות מרכזיות, בנקאי ולקוחה. במקרה הזה, הסיפור שימש  כ"טריגר"  שהמחיש ללומד את הצורך ללמוד את התכנים המקצועיים. בהדרכה אחרת בנושא בטיחות במקום העבודה התחלנו את הלימוד במקרה אמיתי שקרה בארגון ושהיה יכול להימנע אם היו מקפידים על כללי הבטיחות. 

  • סיפור מסגרת למשחק או למשימה – סיפור יכול לתת קונטקסט מעולה למשימה, לתרגיל, לסימולציה או למשחק שאתם מקיימים בהדרכה. למשל, באחת ההדרכות חילקנו את הלומדים לקבוצות עבודה. כל קבוצה קיבלה  תיאור מקרה אחר של לקוח שמגיע לקבל שירות, והתבקשה לענות על כמה שאלות ולתת לו מענה. בהדרכה אחרת שילבנו סיפור בלשות כחלק ממשחק בסגנון חדר בריחה שכלל חידות ומשימות שונות.

  • סיפור כמשחק היכרות – סיפור יכול להיות דרך כייפית ומרעננת להיכרות בקבוצה. אפשר לבקש מכל אדם בקבוצה להציג את עצמו על ידי סיפור קצר- סיפור אישי מפתיע, סיפור ילדות שאהוב עליי במיוחד, סיפור משמח, וכו'. כדי לעורר רעיונות לסיפורים אפשר להיעזר בחפצים או בקלפים (כמו points of you או "סיפור של יצירה"), אפשר גם להכין לבד תמונות או לבקש מהלומדים להביא מהבית תמונה שיש מאחוריה סיפור אישי.

  • סיפור ללא סוף – אפשר  להציג ללומדים התחלה של סיפור ולבקש שישלימו את הסוף. ואפשר גם להציג כמה סיומים אפשריים ולבקש שיבחרו את הסיום שנכון לדעתם או שהם הכי התחברו אליו.

  • יצירת סיפור אישי על ידי הלומד – אפשר לבקש מהלומד לכתוב סיפור, שיתן את נקודת המבט האישית שלו על התוכן שנלמד. למשל, ע"י יצירת סרטון, קומיקס, ציור או פרסום בלוג. 

  • יצירת סיפור שיתופי –  אפשר לבקש מהלומדים להמציא סיפור יחד בקבוצה (פנים אל פנים או באופן דיגיטלי), ולהציג אותו לכולם בדרך יצירתית. למשל, באחת ההדרכות ביקשנו מהלומדים להמחיש את התועלות של המוצר שלמדו בעזרת סיפור, שאותו הם המחיזו אחר-כך כהצגה בפני כל הקבוצה.

כלים חינמיים ליצירת סיפורים

כדי לבנות סיפורים טובים לא חייבים להשתמש בכלים דיגיטליים. מצד שני, יש היום לא מעט כלים פשוטים וחינמיים שמייצרים תוצרים מקצועיים.

ריכזתי לכם פה כמה דוגמאות לכלים שאהבתי ומציעים פורמט חינמי בתנאים מסוימים.

אתם עוד פה?

יאללה לכו תשלבו סיפור בהדרכה הבאה שלכם 🙂

שתפו את הפוסט:

השמיים שלכם זקוקים לזיקוקים?

הצטרפו לבלוג וקבלו מידע עדכני,
טיפים מקוריים וכלים פרקטיים שישדרגו את תהליכי הלמידה שלכם בכל מסגרת משאבים.

אשלח לך עדכון על פוסטים חדשים פעמיים בחודש לכל היותר.
לעולם לא אעביר את המייל שלך לאחרים.
אפשר לצאת מהרשימה בכל זמן בלחיצת כפתור.

מי אני?

היי, שמי שירי דייטש.
למעלה מ-20 שנה אני עוזרת לאנשי וצוותי למידה בארגונים לבנות תהליכי למידה אפקטיביים ולהעצים את האימפקט של יחידת הלמידה בארגון. אני עושה זאת באמצעות תוכניות ייחודיות של יעוץ, ליווי והכשרה בגישה פרקטית, מותאמת-אישית ויסודית, שמביאות לעצמאות ולהצלחה לאורך זמן.

ההתמחות שלי היא שילוב עולם הלמידה הארגונית עם עולמות השיווק כדי להעלות את המודעות והמעורבות של עובדים בלמידה ולהטמיע תרבות למידה בארגון.

2 תגובות

  1. אודי הגב

    אשמח לקבל סיפורים למייל א קישורים סיפורים

    • shiri deitch הגב

      הי אודי, אפשר למצוא סיפורים במאגר המידע על מתודות למידה (תחת קטגוריית "סטוריטלינג וסיפורים"): https://padlet.com/shirideitch/methods
      ויש גם ספרים עם סיפורים יפים, כמו "הערות שוליים מרתקות מן ההסטוריה" שאפשר למצוא בחנויות הספרים

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

גאנט לשיווק הלמידה
[חינם]

» לדעת בכל זמן אילו פעילויות למידה לשווק, באילו ערוצים ומתי, ולהיערך קדימה עם תחושת ודאות וביטחון.

» לרתום יותר עובדים ללמידה ולהשיג את המטרות שלכם בצורה מאוזנת לאורך השנה, מבלי להציף את העובדים בתיקשורים.

גאנט לשיווק הלמידה
[חינם]

» לדעת בכל זמן אילו פעילויות למידה לשווק, באילו ערוצים ומתי, ולהיערך קדימה עם תחושת ודאות וביטחון.

» לרתום יותר עובדים ללמידה ולהשיג את המטרות שלכם בצורה מאוזנת לאורך השנה, מבלי להציף את העובדים בתיקשורים.

דילוג לתוכן